Skip to main content

Surat 'Lin Dan Kepada Dato Lee Chong Wei'

Hari ini admin baru terbaca satu artikel yang mengatakan satu surat terbuka oleh Lin Dan jaguh badminton daripada China kepada Dato Lee Chong Wei jaguh badminton daripada Malaysia yang menjadi viral baru-baru ini setelah tewas dalam perlawanan separuh akhir tempoh hari di Olimpik Rio 2016.


Walau bagaimanapun, terdapat juga dakwaan yang mengatakan surat tersebut ditulis oleh peminat yang mengandaikan dirinya berada di tempat Lin Dan.

Benar atau tidak surat tersebut karya asli Lin Dan, masih belum dapat dipastikan sehingga kini tetapi kami berikan kepada anda terjemahan  surat yang ditulis dalam Bahasa Cina itu. Memang ‘touching’ membacanya..

Kepada abangku Chong Wei,

Kelmarin, bila aku nampak engkau membaling raketmu dan melompat ke udara sambil menjerit kegembiraan, aku betul-betul gembira untukmu.


Kita berdua sudah kenal mengenali satu sama lain selama 16 tahun, sewaktu kita masih muda dan bertenaga. Waktu itu Taufik, Peter dan Gade yang jadi jaguh dan ketika itu kita berdua masih belum menarik perhatian dunia. Aku menang pada pertama kali kita berlawan sewaktu itu kita  berdua pasti takkan sangka, berapa banyak lagi perlawanan yang akan kita main bersama sampai sekarang.

Kadang-kadang kau menang, kadang-kadang aku menang, membuatkan aku boleh berlagak sedikit di sini yang aku menang lagi banyak dari kau sepanjang pertemuan kita. Tapi hari ini aku tak mahu cakap pasal keputusan kerana skil kita berdua sudah tidak boleh diukur dengan keputusan lagi. 

Ada orang panggil aku “Super Dan” ketika aku menang, dan ada juga orang yang sedih tengok kau kalah kerana tuah kau sentiasa kurang sedikit berbanding aku, setiap pertandingan besar-besar pasti aku yang menang melawan kau.

Di sini, aku nak berterima kasih kepada kau. Di sebalik menang kalah kita bersama, masih ada hubungan mesra ” LIN- LEE” di antara kita. Kita bagaikan Ronaldo dan Messi, Larry Bird dan Magic Johnson, Nadal dan Federer, kekal selamanya pasangan ini disebut-sebut, kerana kewujudan satu sama lain.

Sebab engkaulah aku jadi lebih baik. Aku telah menjohani hampir semua kejohanan tapi aku masih tak berani nak main-main bila ada kau. Engkaulah yang buat aku seram sejuk setiap kali kita ke final dan kau berdiri di sebalik jaring. 

Bila aku tinggalkan kau beberapa mata, kau akan kejar setiap mata sepenuh hati dan aku takkan biarkan kau jadi juara sesenang itu. Kau berlatih. Aku pun berlatih. Kau tak mengalah. Aku pun tak berani nak main-main  dan curi tulang.

Semua itu sudah berlalu, dan kita sekarang sudah pun menjadi tua. Ramai pemain baru sudah muncul dan kadang-kadang aku menghantar mesej dan bersembang dengan kau tentang bakat bakat muda ini. Mereka akan menempuhi kesukaran untuk jadi Juara tak macam kita dulu, sewaktu hanya kita berdua saja yang bersaing-saing untuk jadi Juara. 

Jujurnya, sunyi jugak keadaan badminton dunia dulu, asyik kita je ke  final, tapi setiap kali aku jumpa kau di final, waktu itulah aku main dengan sepenuh hati dan potensi aku. Pada kau sajalah aku boleh menggunakan pedang yang aku asah sekian lama.

Jadi sekarang kita di Rio, Olimpik keempat aku. Di separuh akhir susah juga aku nak tewaskan budak dari India tu tapi aku lepas juga. Bila semangat aku dah koyak, aku ingat janji aku dengan kau yang kita akan bertemu di semi final.

Ini kali ke 37 aku bertemu denganmu sejak pertemuan pertama kita. Aku tewas dan tersungkur di hadapanmu tapi aku tidak sekali-kali menyesal! Engkaulah lawan aku yang paling hebat. Aku pun sanggup dan rela kalah padamu tanpa penyesalan. Bila aku peluk kau tempoh hari aku rasa macam 10 tahun kita berkenalan, bagaikan cuma satu mimpi.


Aku akan bawa jersi kau kepada bakal anak aku dan beritahu kepadanya:

DULU, PERNAH HIDUP SEORANG PEMAIN BERNAMA LEE CHONG WEI, LAWAN TERHEBAT AYAH DAN KAWAN TERBAIK YANG AYAH PERNAH KENAL.

Dapat berjumpa denganmu ketika aku bermain di peringkat yang tertinggi adalah satu tuah bagiku.
Selamat  berjaya di Final. 

-Lin Dan-


Sumber: My News Hub

Comments

Popular posts from this blog

DUNIA BARU MUSIM KE 3 - COMING SOON !!

hye , terima kasih pada semua yang menyokong drama bersiri dunia baru .......jangan lupe tunggu filem dunia baru the movie dan dunia baru musim ke 3 ok ....... insyaallah dalam bulan june nie kitaorang start shooting dunia baru musim ke 3 .... cerita yang lebih menarik berbeza dengan filem dunia baru .....filem lagi best ....filem dunia baru akan berada dipawagam pada 23 ogos nie , jadi ramai-ramai la datang menyerbu pawagam ok ? kat bawah nie ada sinopsis filem dunia baru dan gambar dan alamat web site dunia baru the movie....hope u guy's enjoy !! Apabila Anizah sepatutnye melanjutkan pelajaran ke UK dalam bidang Nanotechnology , diculik oleh bekas teman lelakinye Fazley lakonan Hafiz Nafiah , beliau meninggalkan pesanan dalam nota yang beliau dipaksa tulis oleh Fazley kepada rakan-rakannya mengatakan yang beliau ingin meninggalkan segala impiannya dan mengahwini Fazley . Disebabkan nota tersebut ,Opie(Elyana) , Tajul(Wan Ellias) , Adif(Pierre Andre) , Madihah(Ann) , Suzanna(Alm

DuNiA BArU ThE MOvIe

1) Gambar semasa trekking dalam kereta dunia baru the movie !! 2) Gambar baru lepas buat rambut untuk dunia baru the movie !! ok tak ? 3) Gambar semasa skrip reading dunia baru the movie !! coming soon 2007 !! www.duniabaruthemovie.com

PEngALamAn KU.....

Nie saya nak cerita pasal diri saya dan pengalaman saya dalam industri perfileman malaysia , macam mana saya boleh masuk dalam industri nie ? Hahaa , mula-mula dulu sekadar main-main je sbb cita-cita saya nak buat benda lain ...secara kebetulan kawan saya ajak pegi casting tetiba orang tue suruh saya casting and dapat but sebelum tue saya keje ngan kumpulan rabbani sebagai pr , photographer dan marketing dan dari situ juga saya dapat kenal dengan ramai orang dalam indus tri nie , selepas saya berhenti dari rabbani saya buat freelance jap ngan KRU sebagai pr kumpulan x factor , selepas beberapa bulan saya pun berhenti dan terus berkerja sebagai krew filem dibawah arahan Prof.Madya A Razak Mohaideen dalam pada masa yang sama saya juga belakon dan memegang watak yang kecil je , dari situ saya dapat pengalaman , selepas beberapa filem saya jadi krew saya pun terus focus pada bidang lakonan dan sehingga hari nie saya dah belakon sebanyak 15 filem antaranya adalah filem potret mistik , tang